Przejdź do głównej zawartości

Theme Park World: nostalgiczna przygoda

Theme Park World to dla mnie gra legenda. Nie pamiętam już jak to się stało, że na nią trafiłem, ale była to jedna z pierwszych gier, które wciągnęły mnie na dobre przed ekran. Grałem na zmianę na naszym komputerze domowym w Theme Park World, The Sims i Harry’ego Pottera. A teraz mam przyjemność pograć w wersję japońską na PlayStation 1, co samo w sobie jest ciekawym doświadczeniem, bo PS1 w Japonii sprzedało się w ponad 21 milionach egzemplarzy, a gry strategiczno-symulacyjne na tę platformę nigdy nie były tak popularne jak w Europie. Tym bardziej więc miło zobaczyć jak dobrze zaadaptowano tytuł, który pierwotnie powstał głównie z myślą o komputerach osobistych.

Seria Theme Park rozpoczęła się w 1994 roku od pierwszej odsłony stworzonej przez studio Bullfrog Productions. Była to jedna z gier, które zdefiniowały gatunek symulatorów ekonomicznych i otworzyły drogę dla całej fali podobnych produkcji w latach 90. Theme Park World, wydane w 1999 roku, rozwijało koncepcję pierwowzoru, wprowadzając pełne środowisko 3D i bardziej rozbudowaną mechanikę atrakcji. Gra została wydana na PC, PlayStation i PlayStation 2, a także doczekała się wersji na Maca. Ciekawostką jest to, że w Japonii ukazała się pod tytułem Theme Park Roller Coaster, a na PlayStation 2 była jedną z pierwszych gier wykorzystujących sieciowy tryb online w wersji japońskiej konsoli.



Światy dostępne w grze są bardzo zróżnicowane i każdy z nich ma własny klimat. Na początku budujemy park w klasycznej scenerii, ale szybko odblokowujemy kolejne mapy takie jak kraina lodu czy kosmiczny park futurystyczny. Każdy z tych światów ma unikalne atrakcje i wyzwania (złote bilety!), a różnorodność stylistyki sprawia, że rozgrywka nie staje się monotonna. Przechodzenie do kolejnych światów było największą nagrodą, bo każdy z nich otwierał zupełnie nowe możliwości.

Czy Theme Park World to trudna gra? Na pierwszy rzut oka może się tak wydawać, ponieważ trzeba równocześnie dbać o finanse, nastroje gości, infrastrukturę i rozwój technologiczny. Gra uczy jednak powoli i nagradza eksperymentowanie. Wydaje mi się, że na konsolach poziom trudności jest niższy niż na komputerach, interfejs został uproszczony, a zarządzanie finansami nie wymaga aż tak drobiazgowych kalkulacji. Z drugiej strony gra wymaga cierpliwości i strategicznego myślenia.

A gdzie są różnice? Ze względu na ograniczenia interfejsu, w wersji na PlayStation wiele opcji wyboru jest tylko tekstowych bez ikon. To trochę utrudnia zabawę, zwłaszcza w japońskiej edycji, gdzie brak znajomości języka może z początku dezorientować. W wersji PC Theme Park World otrzymało bardzo dobre recenzje, z ocenami sięgającymi 80/100, podczas gdy edycje konsolowe oceniano nieco niżej, właśnie ze względu na mniej intuicyjny interfejs.

Komentarze